دکــوراسیــون
ایده های جالب برای تزئین خانه

دکوراسیون چیست؟

دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه».

معماری داخلی در واقع همان خلق فضاست، فضایی که در عین زیبایی و اثرگذار بودن کارایی لازم را نیز داشته باشد. طراح با ترکیب اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی را ایجاد می‌کند که معرف هویت، نیاز، درک و خواسته‌های طرف مقابلش است. دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است. این رشته از یک طرف مانند علم معماری با ساختمان و اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و از طرف دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تمرکز می کند. اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی هنر طراحی و ایجاد فضاهای داخلی با در نظر گرفتن دو فاکتور مهم زیبایی و کاربری است. مبحث زیبایی از  دیز باز مورد توجه انسان ها بوده و در سال های اخیر توجه به نوع کاربری فضاها نیز به یکی از فاکتورهای بسیار حائز اهمیت در حوزه دکوراسیون داخلی تبدیل شده است.

در طراحی دکوراسیون داخلی باید به نکات زیادی توجه کرد

  • نقشه داخلی  

  • نور محیط  

  • تفکیک پلان ها  

  • پوشش دیوارها سقف و کف 

  • مبلمان و سایر لوازم جانبی

در طراحی دکوراسیون داخلی سبک های زیادی وجو دارد و طراح باید با توجه به کاربری فضا، امکانات موجود و سلیقه کاربران یکی از این سبک ها را انتخاب نماید. 

  • سبک مدرن

  • کلاسیک

  • مینیمال

  • روستیک

  • سبک ژاپنی، چینی، ماوریک، مراکشی، مصری، رومی، هندی، یونانی، انگلیسی، فرانسوی، سوئدی، سنتی ایرانی و ...

هدف از این مقاله نکات طلایی برای تغییر‌ دکوراسیون است تا با کم ‌ترین هزینه‌ ظاهر منزل خود را عوض کنید. تغییر دکوراسیون با تغییر خلق و خو و جلوگیری از افسردگی رابطه مستقیم دارد.

اولین و مهم‌ترین راه، استفاده از جزئیات دکوراتیو در دکوراسیون داخلی است. تصمیم بگیرید چند وسیله زیبای دکوری جدید به منزل‌تان اضافه کنید. به‌عنوان مثال، استفاده از یک آینه دکوراتیو در منزل باعث می‌شود نور زیادی در فضای خانه گسترش پیدا کند و محیط را سرزنده نشان دهد. از طرفی، شلف و باکس‌های دیواری علاوه‌بر آن‌که نمای زیبایی به دیوار می‌دهند، می‌توانند محل مناسبی برای نمایش محصولات دکوری شما از جمله قاب عکس و یا یادگاری‌های مختلف‌تان هم باشند. ترکیب چند کار ساده به‌صورت هم‌زمان می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. مثلا قرار دادن یک گلدان آویز در گوشه از اتاق نشیمن و یا استفاده از چند کوسن جدید رنگی، آویختن چند اثر هنری کوچک به دیوار و یا استفاده از ساعت‌هایی با طراحی مبتکرانه که امروزه محبوبیت زیادی یافته‌اند، می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند.


آینـه:

استفاده از آینه در خانه باعث بزرگتر جلوه دادن فضا می‌شود. در گذشته از آینه کاری فقط در راه‌رو‌ها یا سرویس بهداشتی استفاده می‌شد، اما این روند کلیشه‌ای درحال تغییر است و آینه کاری امروزه بخشی از دکوراسیون داخلی خانه به حساب می‌آید. معمولا آینه در طراحی دکوراسیون داخلی به صورت قدی و وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.


شلـف:

ساخت شلف و به قول قدیمی ها طاقچه ، ایده ای است ساده ولی زیبا برای تزیین خانه

آموزش ساخت شلف

آقایان هنرمند، کمربندهایتان را دور نریزید! برای درست کردن یک طاقچه متفاوت و روستیک، به آنها احتیاج پیدا خواهید کرد. درست کردن این طاقچه به وسایل زیادی احتیاج ندارد، ولی باید در ساخت آن نهایت دقت را به کار ببرید تا صاف و محکم از آب در بیاید.

وسایل لازم برای ساخت شلف

  • تخته چوب

  • 2عدد کمربند چرمی

  • دریل

  • رولپلاک

  • پیچ

  • میخ تزیینی

مراحل ساخت شلف

ابتدا برای اینکه این مرحله را با دقت انجام دهید، اول کمر بند های حلقه شده را درست به اندازه هم در بیاورید. سپس برای علامت گذاری جای پیچ ها، از زمین تا جای پیچ ها را اندازه بگیرید تا درست به موازات زمین و در یک راستا باشند. البته به کمک شاقول بهتر می توانید این کار را انجام دهید. بعد با دریل دو جای علامت گذاری شده را سوراخ کنید و کمربند هایتان را به کمک پیچ و رولپاک نصب نمایید.

 سپس در فاصله های منظم، میخ های تزیینی را به لبه تخته چوبتان بکوبید. این مرحله صرفا تزیینی است و می توانید در صورت تمایل چوبتان را رنگ کنید یا هر تزیینی که مایل هستید انجام دهید.

 تخته چوب را روی کمربند ها قرار دهید. طاقچه شما آماده است! برای محکم کاری، می توانید تخته چوب را نیز از دو طرف به کمربندتان میخ کنید تا حرکت نکند.

استفاده از بالـش‌های مختلف:

با عوض کردن بالش‌ها یا خرید چند عدد بالش و کوسن جدید بدون هزینه زیاد مبل راحتی‌تان را نو نوار کنید. گاهی با تغییر پارچه های رو مبلی می توانید ظاهر مبلمان و دکوراسیون تان را تغییر دهید اما اگر توانایی صرف هزینه برای تغییر پارچه رو مبلی تان را ندارید، کافی است از کوسن های متنوع و متناسب با مبلمان تان استفاده کنید و ظاهر نشیمن تان را تغییر دهید.


گلـدان:

حضور یک گلدان ساده و با طراوت علاوه بر ایجاد ظاهر مناسب برای فضای دکوراسیون شما، می تواند به سادگی تغییر چشمگیری در فضای داخلی تان ایجاد کند، بنابراین انتخاب گل و گیاه در تغییر دکوراسیون نشیمن خود را در اولیت قرار دهید. 


سـاعت:

ساعت ها از لوازمی به شمار می روند که علاوه بر کاربرد مهمشان، زیبایی خاصی نیز به فضا می دهند. از این رو، بسیاری از ساعت ها هستند که با وجود از کار افتادن، هنوز هم زیبا و خاص هستند و شاید دلتان نیاید آن ها را دور بیندازید. اگر نمی دانید با این ساعت های قدیمی چکار کنید، می توانید آن ها را به شکل سطح میز مورد استفاده قرار دهید. برای این کار می توان صفحه ساعت را جایگزین سطح یک میز آماده کرد و یا به کمک آن یک میز جدید ساخت.


با پولک لباس‌های قدیمی یک گلدان زیبا بسازید. آیا یک لباس پولک‌دار قدیمی دارید که مدتی است داخل کمد خاک می‌خورد؟ پولک‌های آن را جدا کنید و آن‌ها را داخل گلدان گل بچسبانید. به این ترتیب شما یکی از جالب‌ترین و خاص‌ترین وسیله تزیینی را در منزل خود دارید.


ساخت لوازم دکوری با وسایل دور ریختنی ؛ رنده ها جزو وسایلی هستند که عموما نمی توان هیچ قابلیتی به غیر از کاربرد اصلی را برایشان متصور شد. خوب، این موضوع کاملا اشتباه است. اگر شما خلاق و مبتکر باشید، رنده ها هم می توانند در نقش لوازم دکوراتیو زیبا عمل کنند. رنده ها را می توانید به شکل حباب های دربرگیرنده لامپ در نظر بگیرید و با آویزان کردن یک مجموعه از آن ها از یک تخته چوبی، یک چراغ متفاوت و خاص داشته باشید. این چراغ را می توانید در فضای آشپزخانه یا غذاخوری خود استفاده کنید.


فیلمی کوتاه از ایده های خلاقانه با لوازم دور ریختنی برای تزئین خانه ...

 
 

کلام آخر

بهترین دکوراسیون به دکوری گفته می شود که شما در آن احساس راحتی داشته باشید. استفاده از رنگ هایی که سبب ایجاد آرامش در محیط خانه و خانواده شما می شود. شاید تمایل داشته باشید بخشی از منزل را با تم مشکی و بخش دیگری را با تم رنگی سفید ایده پردازی کنید مهم هدفی است که شما از این طراحی دنبال می کنید. می خواهیم بگویم استفاده از وسایل لوکس و شیک اگر بر حسب علاقه و نیاز شما صورت نگیرد هیچ گونه احساس راحتی برای شما فراهم نمی کند. برخی از افراد از محیط های سرشار از نور لذت می برند و برخی دیگر محیطی دنج را انتخاب می کنند؛ بنابراین هر کسی بر حسب علاقه شخصی و خصوصیات رفتاری خود باید به طراحی و دکوراسیون منزل خود بپردازد. منزل محیطی است که زمان بسیار زیادی را در آن سپری می‌کنیم پس نیاز است محیطی بسیار آرامش بخش برای گذران زندگی برای خود فراهم آوریم. اگر به اندازه کافی فضا در اختیار دارید به افراد خانواده اجازه دهید برای خود یک ایده پردازی مخصوص داشته باشند تا آرامش بیشتری را در محیط منزل تجربه کنند.